Tiedätkö kokemisen arvoisen vessan? Ehdota vessaa

Manifesti

Miksi pönttöjä pitää arvostella?

Vessoista pitäisi keskustella enemmän. Tarkoituksenmukainen vessa on ostoskeskuksessa, ravintolassa kuin rautakaupassakin tärkeä juttu, joka koskettaa meitä kaikkia. Odotamme vessoilta eri asioita riippuen siitä missä se sijaitsee: Puiston julkinen vessa saa paljon anteeksi ja hienon ravintolan vessalta odotetaan luonnollisesti enemmän. Nämä tilat ovat syystäkin erilaisia. Lisäksi on tärkeää, että kaikkien tarpeet otetaan huomioon: Suuri osa meistä kävelee omilla jaloillaan asioilleen, mutta moni kulkee pyörätuolilla, jonka lisäksi tilojen tulisi palvella myös lapsiasiakkaita. Kyse ei siis ole vain mukavuudesta vaan perustavanlaatuisesta tarpeiden täyttämisestä.

Kun siis asiaa miettii enemmän huomaa, että julkisten vessojen saatavuus ja laatu on todella perustavanlaatuinen kysymys. Se vaikuttaa siihen miten vapaasti erityisesti ne ihmiset, joilla on erityistarpeita voivat liikkua kaupungissa. Täysin oma asiansa on myös hygienia, jota ei kannata aliarvioida.

Asiaan liittyy myös elämyksellinen puoli ja hyvä vessakokemus on tärkeää esimerkiksi monille korkean profiilin ravintoloille. Haluamme tehdä näkyväksi kaupungin parhaat pöntöt, jotta tiedostaisimme paremmin miten arkipäiväisestä elämyksestä voi pienillä harkituilla toimenpiteillä tehdä merkittävästi sujuvamman, turvallisemman ja elämyksellisemmän. Tekemällä näkyväksi sekä onnistumisia että epäkohtia luomme tietoisuutta ja painetta parannuksille ja annamme tunnustusta hyvin hoidetuille kohteille.

Miten arvostelemme pönttöjä?

Olemme laatineet noin 40 kohdan pisteytyskriteeristön, jonka avulla arvioimme tiloja niissä henkilökohtaisesti vierailemalla. Keskeisimpiä pisteytyskriteeristön komponentteja ovat siisteyteen ja varusteluun liittyvät seikat: Onhan tiloissa kaikki se mitä tarvitaan? Toimiiko ovien lukitukset ja onhan roskiksia riittävästi? Siisteyteen kiinnitetään huomiota monella tavalla: Onko tila hajuton? Mitä tilassa kuuluu? Ovatko pinnat puhtaita?

Tilan rakennetta on myös tärkeää arvioida. Onko tila ahdas? Kuinka yksityinen tila on? Riittääkö tilan valaistus? Tilan rakennetta koskevat arviointikriteerit ulottuvat myös vessojen ulkopuolelle: Onko tiloihin opastus ja ovatko tilat sijainniltaan kuinka keskeisellä paikalla?

Myös ekologisuus on tärkeä osa arviointikriteeristöämme. Käytetäänkö tiloissa vettä säästäviä hanoja? Onko materiaalivalinnoilla pyritty vaikuttamaan siihen, että tilat kestävät käyttöä?

Kiinnitämme runsaasti huomiota tilojen elämyksellisyyteen ja viihtyisyyteen. Parhaimmillaan asiointikokemus voi olla hyvin miellyttävä ja mieleenpainuva. Muistamme esimerkiksi varmasti sen lentokenttävessan, jossa soi lintujen laulua. Kiinnittämällä viihtyisyyttä edistävällä tavalla huomiota valaistukseen, äänimaailmaan, sisustukseen ja pintojen laatuun voidaan parantaa palvelukokemusta. Joissain tiloissa voi olla myös uniikkeja piirteitä kuten taidetta tai arkkitehtuuria.

Arviointikriteeristömme on suhteellinen ja perustuu lopulta kuitenkin mielipiteeseen. Typistämme 40 kohdan arviointikriteeristömme yhteen arviointiasteikkoon. Arvioimamme tilat saavat arvion yhden ja viiden pöntön välillä seuraavasti:

Elämys. Tässä tilassa on tehty merkittävästi enemmän kuin perusasiat ja palvelukokemus jää mieleen. Tämä pitää kokea, vaikka ei olisi edes hätä.

Odotukset ylittävä, miellyttävä kokemus.

Tavanomainen kokemus.

Siedettävä kokemus.

Asioin täällä vain kun on pakko eikä muita tiloja oikeasti ole tarjolla.

Tustu vessoihimme

Mistä sitten löydät parhaan vessan? Etsi lähin kokemus kartalta tai tutustu arvosteluihin.